Muzyka irlandzka - historia i rodzaje muzyki
Fundacja Kultury Irlandzkiej
składa serdeczne podziękowania
dla zespołu
Carrantuohill
za udostępnienie zdjęć
ilustrujących dla was dział
muzyka.
Muzyka w Irlandii była
przekazywana z pokolenia na
pokolenie zawsze tylko ze
słuchu, nie była nigdy
zapisywana na papierze. Także i
dzisiaj adepci uczący się
tradycyjnej muzyki irlandzkiej
grają ją tak jak słyszą. Co
prawda obecnie znaleźć można
także wiele książek z zapisem
nutowym czy też słowami
piosenek, co z pewnością ułatwia
naukę.
Początki muzyki w Irlandii
datowane są na około 2000 lat
temu, kiedy na wyspie pojawili
się
Celtowie. Niewątpliwie znali muzykę Wschodu, z której wiele
czerpali. Niewykluczone, że
tradycyjna harfa irlandzka swoje
początki ma w instrumencie
egipskim. Właśnie
harfa była najbardziej
popularnym instrumentem w
dawnych czasach. Harfiści byli
bardzo szanowanymi ludźmi,
gościli na dworach wodzów i
innych znaczących osób tworząc
dla nich muzykę. Kres dominacji
harfy w muzyce nastąpił po 1607
roku i Odlocie Earlów, wówczas
zniknęli rodzimi patroni
harfistów i pojawili się obcy
najeźdźcy. Od tego czasu
harfiści zostali zmuszeni do
podróżowania po wyspie i grania
w różnych miejscach, tam gdzie
ich chciano.
Dopiero od połowy XVIII wieku zaczęto zapisywać muzykę tworząc pierwsze zbiory tradycyjnych melodii irlandzkich. Pierwszy zbiór zawierał 49 melodii i został opublikowany przez braci Neal w Dublinie. Natomiast najbardziej znane dzieło dotyczące muzyki irlandzkiej napisał Edward Bunting. Było to The Ancient Music of Ireland, wydane w trzech tomach. Pierwszy rękopis przedstawił na Festiwalu Harfistów w Belfaście w 1792 roku. Zbiór tradycyjnych melodii stworzony przez niego jest do dzisiaj uznawany za jeden z ważniejszych dla muzyki irlandzkiej. Warto wspomnieć, że do dziś jest praktykowane gromadzenie zapisów tradycyjnych utworów przez Irish Traditional Music Archive w Dublinie. Posiada ono największy na świecie zbiór muzyki tradycyjnej i ludowej.
Poprzez liczną irlandzką emigrację, muzyka z
Irlandii
dotarła do różnych zakątków
świata. Masowa emigracja podczas
Wielkiego Głodu sprowadziła
irlandzkie melodie do Stanów
Zjednoczonych. To właśnie tam w
latach ’20 XX wieku zaczęła się
rodzić moda na wykonywanie
tradycyjnej muzyki irlandzkiej,
a zwłaszcza na jej nagrywanie. W
ten sposób w Stanach chciano
przybliżyć rodzinny dom milionom
irlandzkich emigrantów. Były
tego też i inne konsekwencje.
Zaczęto nagrywać tradycyjną
muzykę irlandzką w Irlandii, ale
odbiorcami mieli być emigranci
za oceanem. A oni życzyli sobie
muzyki skocznej, szybkiej,
tanecznej, a nie wolnych i
smętnych tonów. W ten sposób
irlandzka muzyka zaczęła
„przyspieszać” tempo.
Poszerzono też instrumentarium o
pianino, które akompaniowało
skrzypcom i dudom, co wcześniej
było nie do pomyślenia.
Zasadniczo muzyka tradycyjna
była grana na terenach
wiejskich, w domach lub
miejscach spotkań jakimi były
puby.
Przede wszystkim towarzyszyła
tańcowi, ale o tym
przeczytacie w innym miejscu.
Takie formy jak polki czy walce
są przykładami wpływów
kontynentalnych, a reele przybyły
do Irlandii ze Szkocji.
Jedną z najbardziej znanych
osób, które rozpropagowały
muzykę irlandzką był
Sean Ó Riada, który założył
Ceoltóirí Chulainn. Grupa ta
wykonywała różne aranżacje
muzyki tradycyjnej, często nigdy
wcześniej niesłyszanej. On też
zapoczątkował w latach ’60,
używanie irlandzkiego bębna
zwanego
bodhrán. Wcześniej w ogóle
nie stosowano instrumentów
perkusyjnych. Wprowadził również
do muzyki irlandzkiej nowy
element jakim były solówki.
Dzięki niemu tradycyjna muzyka
irlandzka wyszła ze wsi i
zaczęła być grana w miastach, w
tym i na scenach teatralnych. W
latach ’70 ubiegłego wieku wiele
elementów muzyki ludowej z
Europy zostało przejętych w
muzyce irlandzkiej. Powstały
wówczas takie zespoły ja
Planxty, De Dannan, Bothy Band,
które korzystały z muzyki
tradycyjnej. To właśnie te grupy
spopularyzowały zwyczaj, iż
muzycy stoją na scenie, tak jak
w Irlandii grali tradycyjnie
wykonawcy. Dzisiaj wpływ
tradycyjnej muzyki irlandzkiej
można znaleźć w u takich
wykonawców jak
Sinéad O’Connor, Clannad, Enda,
The Pogues, The Chieftains czy
Dropkick Murphys. Doszło do
wymieszania różnych stylów
muzyki takich jak rock, reggae,
punk, jazz, New Age czy hip hop
z muzyka tradycyjną.
Tradycyjnymi instrumentami
irlandzkimi są
skrzypce, flet irlandzki, tin
whistle (flażolet), harfa
celtycka, uilleann pipes (dudy
irlandzkie) oraz bodhrán.
Ostatnio do instrumentarium
dołączyła
gitara. Z instrumentami
związanych jest wiele ciekawych
wydarzeń. Na skrzypcach gra się
w Irlandii od XVII wieku. Flet
irlandzki jest zrobiony z
drewna, znaną irlandzką melodią
graną na flecie jest
„Danny Boy”. Tin whistle
jest prostym metalowym flecikiem
zwanym też jako flażolet w
Europie. Najstarsze znane jego
występowanie datuje się na XII
wiek. Tin whistle zwany też jest
‘penney whistle’ ponieważ w XVI
wieku był on bardzo popularny
wśród biedaków, żebraków i
włóczęgów na ulicach Dublina.
Harfa celtycka jest znacznie mniejsza aniżeli ta znana z
dzisiejszych sal koncertowych.
Muzyk trzymał ją zazwyczaj na
swoim kolanie i przytrzymywał
jedną ręką, a drugą grał. Jedna
z najstarszych zachowanych harf
celtyckich znajduje się w
Trinity College w Dublinie i
można ja tam oglądać. Pochodzi z
XV wieku. Słowo ‘harfa’ znaczy
tyle co szarpać, ja się można
domyśleć związane to jest z
metodą gry na tym instrumencie.
Uilleann pipes to chyba
najbardziej oryginalny
instrument. Jego nazwa oznacza
tyle co
dudy łokciowe, gdyż pompuje
się ich miech za pomocą pracy
łokcia muzyka, a nie dmucha się
w niego tak jak w dudach
szkockich. Uilleann pipes
pojawiły się w Irlandii
prawdopodobnie na początku XVIII
wieku. Gra na tych dudach jest
bardzo trudna, żeby opanować w
dobrym stopniu ten instrument,
trzeba wielu, wielu lat ćwiczeń.
A żeby zostać mistrzem…. Może i
trzeba grać całe życie?
Bodhrán to dość duży bęben trzymany pionowo w ręce muzyka, jego
średnica waha się od 25 do
Jedną z form tradycyjnej muzyki
są również opowieści,
przedstawiane w formie
śpiewanej. Nazywa się je
‘sean-nós’ co oznacza stary styl. Śpiewa się je acapella, solo i bez
muzyki. Śpiewak musi mieć
znakomity głos. Treści pieśni
dotyczą życia, radości i
smutków, miłości i wojny i
wielu, wielu innych elementów
tego co nas otacza. Warto w tym
miejscu wspomnieć także o
pieśniach zwanych ‘Cant’ lub ‘Shelta’
śpiewanych w języku irlandzkich
Travellersów.
W Irlandii grano także muzykę
zwaną
poważną czy też klasyczną.
Zaczyna się ona kształtować w
wieku XVIII. Warto wspomnieć
chociażby premierę
„Mesjasza” Handel’a czy
twórczość znakomitego pianisty
doby romantyzmu Johna Fielda.
Następne stulecie, czyli wiek
XIX, zdominowany został przez
operę w stylu włoskim. Natomiast
orkiestry symfoniczne stały się
popularne dopiero w wieku XX
wraz, których prekursorem była
orkiestra państwowej stacji
telewizyjnej RTÉ. O znaczeniu
muzyki poważnej we współczesnej
Irlandii świadczą odbywające się
festiwale takie jak Cork
International Choral Festival
czy Wexford Festival Opera.
Dzisiejsza muzyka irlandzka, to
oprócz wspomnianych już artystów
czerpiących z tradycji, również
inne różne nurty. Ostatnie
dekady XX wieku to istny wysyp
zespołów rockowych, które
zawładnęły scenami muzycznymi
całego świata. Jak na niewielki
kraj jakim jest Irlandia ilość
międzynarodowych sław muzycznych
jest imponująca:
Thin Lizzy, U2, The Corrs, The
Cranberies, Sinead O’Connor, The
Pogues. W utworach każdego z
tych zespołów można znaleźć
odwołania do tradycji
irlandzkiej, ówczesnej sytuacji
politycznej czy kulturowej
Irlandii. Zespoły te, razem z
grającymi muzykę tradycyjną
artystami, stały się najlepszymi
ambasadorami Irlandii poza jej
granicami.
Posłuchaj jej i Ty!