Taniec irlandzki - historia i rodzaje tańca
Taniec irlandzki nie ma sobie równych. Każdy, kto kiedykolwiek widział pokaz
tańca irlandzkie wie, że w tańcu
irlandzkim najważniejsza jest
wyprostowana sylwetka i praca
nóg.
Taniec irlandzki dzieli
się na tańce solowe i grupowe.
Najbardziej popularnym
rodzajem tańców solowych są tzw.
STEP DANCES. Tańczone są w
trzech różnych tempach:
• Jig - najbardziej popularny i tradycyjny rytm taneczny, posiadający wiele odmian. „Light jig” to najszybsza odmiana jiga w metrum 6/8 charakteryzująca się bardzo szybką pracą nóg. Posiada specyficzne tylko dla niego kroki: rise and grind oraz sink and grind. „Single jig”, mniej popularny, tańczony w metrum 6/8, rzadziej 12/8. Dość spokojny, ale wymaga wyjątkowo silnych nóg ze względu na dużą ilość wyskoków robionych z miejsca. „Slip jig” posiada specyficzne metrum 9/8. Uważany jest za najbardziej elegancki, płynny i pełen gracji, dlatego też tańczony jest przez kobiety, choć panowie na zawodach (w niższych kategoriach zaawansowania) również mogą rywalizować w konkurencji slip jiga. „Treble (heavy) jig” to taniec tańczony w rytmie 6/8 w butach do stepu. Charakteryzuje go o wiele wolniejsze tempo niż jigi w miękkich butach, aby można było harmonijnie wpasować w muzykę dźwięki stepu.
•
Reel - przybył do Irlandii
ze Szkocji prawdopodobnie w
XVIII wieku. To szybki taniec
tańczony w metrum 4/4.
Wykonywany w miękkich butach
jest bardzo atletyczny,
wymagający dużej ilości wyskoków
i energetycznej prezentacji.
Wykonywany w twardych butach
wymaga bardzo dobrej
umiejętności utrzymania równego,
płynnego rytmu uderzeń i stanowi
wyjątkowo ekscytujące widowisko
dla publiczności. • Hornpipe,
taniec pochodzi z XVIII wiecznej
Anglii. Charakteryzuje go metrum
4/4 lub 2/4. Tańczony wyłącznie
w butach do stepu, kiedyś tylko
przez mężczyzn, współcześnie
również przez kobiety,
wprowadzony do tańca
irlandzkiego jako niezwykle
dekoracyjny i wymagający od
tancerza sporych umiejętności.
Tempo nie jest szybkie, ale
wymaga niezwykłej precyzji. Od
reela odróżnia go wyraźny akcent
muzyczny na pierwszy i trzeci
bit taktu.
Innym rodzajem tańców solowych, nieco niszowym i mniej znanym, jest tzw.
SEAN NÓS DANCE. Sean nós oznacza
w języku irlandzkim “stary styl”
i odnosi się zarówno do specyficznego stylu muzyki, śpiewu, jak i tańca. W odniesieniu do tego ostatniego
oznacza luźną formę stepowanego
solowego tańca irlandzkiego,
nieco starszą i mniej formalną
niż ta najbardziej dziś znana
zorientowana na współzawodnictwo
lub pokazy taneczne. Można
powiedzieć, że taniec sean-nós
stanowi swego rodzaju free style
pośród wszystkich form tańca
irlandzkiego. Cechami
charakterystycznymi tańców
sean-nós są swobodna postawa
tancerza, ugięte kolana, praca
stóp nisko przy ziemi, luźne
ruchy ramion oraz kładzenie
nacisku na powtarzający się co
kilka taktów tzw. “battering
step” - głośniejszy od reszty
uderzeń i akcentujący konkretny
bit w muzyce. Szczególnym
walorem tego rodzaju tańca jest
jego spontaniczność. Tancerze
nie muszą mieć wcześniej
przygotowanej choreografii. Słuchając muzyki, improwizują, aby swoim tańcem jak najlepiej oddać jej
naturę i podkreślić rytm.
Rolą tańców grupowych była przede
wszystkim dobra zabawa
i możliwość spotkania
towarzyskiego. Wśród tańców
grupowych wyróżniamy
TAŃCE SETOWE oraz
TAŃCE CÉILI. Tańce setowe zasadniczo wywodzą się z kotylionów i
późniejszych kadryli tańczonych
na dworze francuskim od końca
XVIII w. (Murphy, 1995). Zostały
one zaadaptowane i zmodyfikowane
zgodnie z irlandzką tradycją
taneczną przez mistrzów tańca.
Tradycyjnie tańce setowe były
tańczone przede wszystkim na
wsi. Stanowiły jedną z niewielu
form rozrywki dla jej
mieszkańców. Nauczane przez
mistrzów tańca stały się częścią
żywej tradycji, która nie była
spisywana tylko przekazywana w
praktyce z pokolenia na
pokolenie. Z biegiem czasu
zaczęły się wytwarzać regionalne
różnice w krokach i sposobie
wykonywania setów.
Charakterystyczną cechą tych
tańców jest ustawienie tancerzy
- potrzebne są cztery pary w
ustawieniu „na krzyż”. W
odróżnieniu od tańców céilí,
które tańczone są tylko w rytmie
reela, jiga i hornpipe’a, tańce
setowe obejmują również polki,
walce, slide’y czy
flingi.
Szybkość wykonywania tańców
setowych zróżnicowana jest w
zależności od regionu Irlandii.
Ponadto, w niektórych regionach,
podobnie jak w solowych tańcach
heavy shoe, tancerze starają się
swym tańcem "uzupełnić" rytm
grany przez muzyków, stosując
tzw. battering steps.
Najbardziej znane z takiego typu
tańczenia setów jest hrabstwo
Clare.
Tańce céilí
są grupą popularnych grupowych
tańców
figurowych.
Wyraz “céilí” oznacza w języku
irlandzkim towarzyskie
zgromadzenie ludzi przy tańcu i
muzyce. Tańce te są stosunkowo
młode, ponieważ ich początki
sięgają lat trzydziestych XX w.
Wtedy to członkowie Komisji
Tańca Irlandzkiego stworzyli
nowe tańce oparte o niektóre
kroki i
figury
dawnych, zapomnianych w tym
czasie tańców setowych i zebrali
je w latach 1939-1969 w
publikacji Ár Rincí Fóirne -
Thirty Popular Figure Dances.
Tańce setowe, na których się
opierali, pochodziły z różnych
regionów Irlandii, czego wyrazem
są nazwy niektórych céilí: The
walls of Limerick, Gates of
Derry, Siege of Carrick itp.
Tańce céilí, w przeciwieństwie
do tańców setowych, tańczone są
w różnych ustawieniach: w kole,
w dwóch naprzeciwległych
liniach, w 4,6 lub 8 osobowych
setach itp.
Zarówno tańce setowe, jak i tańce céilí są również popularne poza Irlandią.
Miłośnicy irlandzkiej kultury
nawiązując do tradycji
irlandzkich spotkań
muzyczno-tanecznych, organizują
podobne wieczory w wielu krajach
Europy, w Ameryce, Australii, a
także niektórych krajach Azji
czy Afryki.
Strój: Kiedyś tancerzom wystarczyły niedzielne stroje tzn. najlepsze, jakie mieli w szafie. Dzisiaj sukienki do tańca irlandzkiego są małymi dziełami sztuki. Każda z nich powstaje na indywidualne zamówienie tancerki, jest ręcznie haftowana, dekorowana kryształkami. Każda szkoła tańca czy zespół tańca irlandzkiego ma swój wzór sukienki, po którym można je rozpoznać. Dopełnieniem stroju kobiecego są ciemne rajstopy lub białe skarpety. Tancerze noszą eleganckie spodnie, koszulę, krawat czasami występują także w kiltach. Jednym z najważniejszych elementów stroju są oczywiście buty. Buty do stepu mają specjalny obcas i gruby klocek pod palcami. To właśnie te dwa elementy robią najwięcej hałasu w czasie tańca. Baletki są miękkie, wykonane ze skóry i sznurowane. Wiązane baletki noszą tylko tancerki, tancerze mają miękkie buty przypominające zwykłe półbuty lub jazzówki.